Tara Squibb

As a ceramicist, I am greatly influenced by the natural world and geology. This work evolved from an interest in alternative firing techniques, being intrigued by Janice Chassier’s figurative creations and the discovery of Obvara. An almost forgotten technique, said to date from the 12th century and emanating in Eastern Europe, it involves similar techniques to those used in raku firing.

Obvara is essentially carbon staining, giving spontaneous decoration to ceramic surfaces. It is these distinctive surfaces I find appealing and that each item finished with this process has its own unique characteristics.

By researching blacksmithing techniques, specifically blacksmiths twists and adapting them for use with clay, I developed abstract forms with textures inspired by marine life that are accentuated using Obvara.


Fel ceramegydd, mae'r byd naturiol a daeareg yn dylanwadu'n fawr arnaf. Esblygodd y gwaith hwn o ddiddordeb mewn technegau tanio amgen, gan gael ei swyno gan greadigaethau ffigurol Janice Chassier a darganfod Obvara. Techneg sydd bron yn angof, y dywedir ei bod yn dyddio o'r 12fed ganrif ac yn deillio yn Nwyrain Ewrop, mae'n cynnwys technegau tebyg i'r rhai a ddefnyddir wrth danio raku.

Yn y bôn, staenio carbon yw Obvara, gan roi addurniad digymell i arwynebau cerameg. Yr arwynebau nodedig hyn sy'n apelio ataf a bod gan bob eitem sydd wedi'i gorffen gyda'r broses hon ei nodweddion unigryw ei hun.

Trwy ymchwilio i dechnegau gwaith gof, yn benodol troellau gof a'u haddasu i'w defnyddio gyda chlai, datblygais ffurfiau haniaethol gyda gweadau wedi'u hysbrydoli gan fywyd morol sy'n cael eu dwysáu gan ddefnyddio Obvara.

 
Previous
Previous

Katie Mayers

Next
Next

Shaowei Gong